Llum verda al nou Pla Estratègic de Turisme, que estableix les bases per gestionar l’activitat turística a Catalunya els propers anys

• El Pla Estratègic vol situar Catalunya com una de les millors destinacions de la Mediterrània, per tal que l’any 2022 s’assoleixin els objectius d’incrementar la despesa diària per turista; arribar al 37% de turistes que ens visiten fora de temporada alta; incrementar fins al 10% els turistes allotjats fora del litoral; i créixer intel·ligentment fins a arribar als 21 milions de turistes internacionals

• Aquest Pla estructura en set eixos vertebradors les accions que s’han de dur a terme: oferir una experiència turística excepcional; conquerir i retenir els clients; atreure inversions; fer un turisme intel·ligent; millorar les condicions competitives; millorar la gestió turística del territori; replantejar la gestió, l’organització i la governança
El Govern ha aprovat el Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2018-2022 (PETC), elaborat per la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Coneixement. Aquest Pla Estratègic té com a objectiu establir les bases per gestionar l’activitat turística a Catalunya els propers anys. A nivell mundial, el 2017 hi van haver 1.323 milions de turistes internacionals, i la previsió de l’Organització Mundial del Turisme per el 2030 és que s’arribi als 1.800 milions. A partir d’aquest punt, el Pla Estratègic dibuixa diferents escenaris de quin podria ser el volum de turistes internacionals que rebria Catalunya en un futur. Un dels escenaris estableix la xifra de 35,6 milions de turistes internacionals al 2030, i en aquest marc el PETC fa una progressió sostinguda que situa el 2022 en uns 21 milions de turistes (el 2018 vam rebre 19,1 milions).
En aquest marc, el Pla Estratègic vol situar Catalunya com una de les millors destinacions de la Mediterrània i assolir els següents objectius l’any 2022:
  1. Incrementar la despesa diària per turista.
  2. Arribar al 37% de turistes que ens visiten els mesos de març, abril, maig i octubre.
  3. Incrementar fins al 10% els turistes allotjats en les destinacions d’interior.
  4. Gestionar de manera intel·ligent el creixement fins a arribar als 21 milions de turistes internacionals.
Per aconseguir aquests objectius, el PETC estableix set eixos vertebradors de les accions que s’han de dur a terme, que són:
  1. Oferir una experiència turística excepcional: Disposar d’un ampli menú d’experiències amb personalitat pròpia i una bona qualitat de tots els serveis associats.
  2. Conquerir i retenir els clients adequats: Millorar el màrqueting turístic per tal d’optimitzar al màxim les accions realitzades.
  3. Atreure les inversions necessàries: mobilitzar els capitals privats per desenvolupar nous productes i serveis turístics i millorar els existents.
  4. Fer un turisme intel·ligent: Implementar les millors pràctiques de responsabilitat social i mediambiental per assegurar que el creixement del turisme és compatible amb la preservació de la qualitat de vida dels habitants i la capacitat futura de continuar creant valor.
  5. Millorar les condicions competitives de la destinació: Assegurar bones condicions per a les empreses, infraestructures dignes, condicions positives per a la demanda i afavorir l’accés de la indústria turística a la tecnologia i el coneixement.
  6. Millorar la gestió turística del territori i el seu desenvolupament: Impulsar una planificació turística que ajudi a la redistribució dels fluxos turístics per tot el territori més enllà de Barcelona i el litoral.
  7. Replantejar l’organització, la gestió i la governança: Desenvolupar un nou sistema de governança per gestionar les problemàtiques sectorials en cooperació amb els actors clau de la indústria.
Aquests eixos vertebradors es desenvolupen mitjançant 29 iniciatives, de les quals en destaquem una per cada eix:
  • Eix 1: Executar un programa per a l’eliminació de la pol·lució visual.
  • Eix 2: Activar el programa de fidelització de clients.
  • Eix 3: Activar un programa de captació d’inversions turístiques.
  • Eix 4: Implementar un programa de reducció de la petjada ecològica.
  • Eix 5: Activar un programa d’innovació i tecnologia.
  • Eix 6: Elaborar el Pla Territorial Sectorial de Turisme.
  • Eix 7: Implantar un nou sistema de governança.
El Pla Estratègic s’ha elaborat amb la col·laboració de representants del sector turístic català, que hi han participat al llarg de tot el procés.
Un sector clau per a l’economia
El turisme és un sector clau de l’economia del país que genera aproximadament l’11% del PIB, amb més de 400.000 afiliats a la Seguretat Social que representen el 13,8% dels ocupats a Catalunya i configurat per 78.000 empreses i 918.000 places d’allotjament. L’any 2018 Catalunya va rebre 19,1 milions de turistes estrangers, un 0,1% més que l’any 2017, que van generar una despesa superior als 20.600 milions d’euros, un 7,2% més que l’exercici anterior.
El Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2018-2002 es complementa amb el Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya 2018-2022, que estableix les bases de la promoció i de suport a la comercialització de l’oferta turística catalana per als propers anys. Ambdós plans segueixen la feina ja iniciada amb el Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2013-2016, i amb el Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya 2013-2015.
Així mateix, l’aprovació del Pla Estratègic de Turisme de Catalunya és el primer element mencionat en el punt 2.4 d’Empresa i Teixit Productiu que desenvolupa l’eix 2 al servei d’una economia pròspera, responsable i sostenible i per un nou model productiu i una fiscalitat justa del Pla de Govern, i que estableix com a objectiu consolidar Catalunya com a destinació turística amb valor afegit i una oferta diversificada.
Aquí podeu descarregar-vos el resum del Pla Estratègic de Turisme de Catalunya